Optimaal aan de start verschijnen?

KNZB is partner van Like2Swim Rotterdam presented by Dove Men+Care en biedt jou de mogelijkheid om optimaal aan de start te verschijnen.

De KNZB & Mijnzwemcoach helpen jou graag voorbereid aan de start van Like2Swim Rotterdam presented by Dove Men+Care te staan. Hieronder vind je een aantal mogelijkheden die wij bieden:

Borstcrawlcursus

Wil je graag een goede borstcrawl leren zwemmen en kan je daar wel wat begeleiding bij gebruiken? OP zaterdag 8 april start er een cursus in Rotterdam en op dinsdag 2 mei in Dordrecht. Speciaal voor deelnemers aan Like2Swim bieden wij €10 korting op de cursus met de actiecode Like2Swim2017. Meer informatie & inschrijven.

Techniekclinic

Kan je wel wat tips gebruiken voor het zwemmen in open water? Kom dan zaterdag 20 mei naar de techniekclinic in het van Maanenbad in Rotterdam (theorie & praktijk). Meer informatie & inschrijven.

Lidmaatschap Mijnzwemcoach

Behoefte aan begeleiding in het water met trainingsschema’s? Maar ook behoefte om tips te krijgen van een ervaren trainer tijdens een techniekclinic? Wordt een jaar gebruiker van Mijnzwemcoach.nl voor slechts € 24,95 i.p.v. € 29,95. Gebruik hiervoor de actiecode Like2Swim2017. Specifiek voor open water zwemmers hebben we trainingsschema’s voor 1 & 2 kilometer en kan je een half jaar Mijnzwemcoach gebruiken voor slechts €15,00.
Aanmelden voor Mijnzwemcoach

Tips openwaterzwemmen van Mijnzwemcoach.nl


Ademhaling

Oefen in het zwembad de borstcrawlademhaling aan beide kanten; als je aan beide kanten kunt ademen, kun je ook aan beide kanten kijken. Dat is vooral in open water een pluspunt. Ook ontwikkel je zo beide zijden van je lichaam evenredig. Dit voorkomt blessures.

Coördinatie

Kijk eens of je recht blijft zwemmen als je je ogen dicht hebt. Dit is ook een goede coördinatie oefening.

In open water heb je vaak te maken met slecht zicht onder water. Het water kan donker en troebel zijn. Als er ook nog wind en/of golfslag staat, dan kan het moeilijk zijn om een rechte lijn te zwemmen. Je kunt dit oefenen door in het zwembad af en toe je ogen dicht te doen tijdens het zwemmen. Let op: hou rekening met de andere zwemmers! Begin met 2 slagen ogen dicht en bouw het uit naar 8 slagen.

Zwem rustig en draai na elke 6 slagen op je rug en meteen weer door naar je buik. Je kunt deze techniek in open water gebruiken om even te kijken waar de andere zwemmers liggen, om te zien waar bekende punten in het landschap zijn en om soepel rond een boei te manoeuvreren.

In open water heb je geen kant om tegen te keren, zoals in het zwembad. In het zwembad kun je dit oefenen door vlak voor de kant om te draaien, zonder deze aan te tikken.

Waterpolocrawl

Waterpolocrawl is borstcrawl met je hoofd volledig boven water. Dit kan in het begin zwaar zijn. Maar in open water kun je er wel profijt van hebben. Door af en toe kort je hoofd op te tillen, kun je in de gaten houden of je nog in de juiste richting zwemt. Oriënteer op een boei, een vast punt in het landschap, of de overkant van het zwembad. Alleen even kort je ogen boven water houden is voldoende. Oefen dit in het zwembad.

Schoolslag

Wil of kan je geen borstcrawl zwemmen. Dan is de schoolslag een prima alternatief. Tips om een goede schoolslag te zwemmen:

  • Zwem schoolslag en haal de armen door het water waarbij de vingers naar de bodem wijzen.
  • Bij de schoolslag moet de stuwing en kracht vanuit de benen komen. Let er in de voorbereiding op dat je tijdens het zwemmen van de schoolslag weinig armstuwing hebt. De armen aaien het water in plaats van dat ze het water ‘pakken’.

Kramp

Mocht je kramp krijgen, raak dan niet in paniek. Draai je op de rug, draai je voet langzaam linksom en rechtsom vanuit de enkel totdat de kramp minder wordt. Even watertrappelen, de kuiten ‘los’ schudden kan ook helpen. Kramp in de benen komt bij het zwemmen geregeld voor, meestal door het tegen elkaar komen van de kuiten. Regelmatig rekken is één van de preventieve maatregelen, niet alleen voor een wedstrijd of training maar gedurende het hele seizoen. Zorg ook dat je enkels flexibel blijven en drink voldoende, d.w.z. een halve tot driekwart liter per uur. Bij warm weer deze hoeveelheid per half uur! Lees meer over drinken tijdens het zwemmen op Mijnzwemcoach.nl

Beenslag

De benen gebruiken de meeste zuurstof. Als je deze alleen gebruikt om horizontaal te blijven liggen, dan ga je zuinig met zuurstof om. Dit is het geval als je twee beenslagen op één armslag (1:2) zwemt. Op deze manier wordt je minder snel moe. Als je de kans hebt om te trainen in open water, profiteer er dan van.

Wetsuit

Wanneer je in een wetsuit gaat zwemmen, train daar ook mee. Het zwemt heel anders dan zonder wetsuit omdat je meer blijft drijven.

Zwembril

Inspecteer regelmatig je zwembrilletje: trek voorzichtig aan de bandjes, kijk naar kleine scheuren en ribbels die slijtage aangeven, vooral bij de clips/gespen waar de bandjes aan zijn bevestigd. Zon, chloor en vocht werken in op de bandjes, daardoor worden ze brozer. Bewaar je brilletje daarom in een zachte doek, bijv. je handdoek en laat hem na elk gebruik drogen.

Vaseline

Bij de oksels, hals, dijen en badpakbandjes kunnen schuurplekken ontstaan. Een beetje vaseline of uierzalf op de gevoelige plekken is meestal afdoende om dit te voorkomen. Let wel op met vaseline bij een wetsuit, want het kan het materiaal aantasten.

Dove Men+Care City Marina Rotterdam Inter Boat Marinas Kraaijeveld's Aannemingsbedrijf Nootenboom Sport B.V. Schotgroep B.V. Speedo Versluys & Zoon Promotie Rotterdamse Zwembaden Sani-dump